fredag 11 maj 2012

Kritisk realism och en mosig hjärna

Börjar en ny kurs på måndag. Om kritisk realism. En doktorandkollega övertalade mig om den kritiska realismens förträfflighet. Och jag tänkte väl att det kanske kan vara nåt. Eller inte. Men jag ger det väl ett försök. Fick låna en bok av en annan kollega, "Att förklara samhället". Och började läsa. Och fy tusan vilken bra bok det är! Vart har det här perspektivet gömt sig hela mitt liv? Känner mig nästan lurad. Men hur som helst känns det skönt att få det bekräftat att det finns en objektiv verklighet!

Skulle kopiera några sidors läsning ur en av kursböckerna igår. Kopiatorn krånglade och och jag var rätt uppretad efter 10 pappersstopp i rad. Jag tittade på boken jag kopierades titel "Explaining society" och tänkte att fy sjutton vad dåligt av de svenska författarna ovan att bara rippa en engelsk titel. Fantasilöst och dålig stil! Ännu värre eftersom det verkade vara några svenskar som skrivit även denna engelska titel. Eller vänta nu..... Kan det vara så...?.. Japp, I am an idiot. Samma bok. Jag står här och kopierar översättningen.

I sådana lägen undrar jag om jag verkligen är lämpad för det här jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar