fredag 15 oktober 2010

Äntligen! Sveriges informationsförening byter namn

http://sverigesinformationsforening.se/aktuellt--press/pressmeddelanden/2010/informationsforeningen-byter-namn.aspx

http://www.informationsforeningen.se/informationsforeningensblogg/post/Informationsforeningen-byter-namn.aspx

Känns som att detta sannerligen är ett tecken i tiden. Yrkesrollen har förändrats.
Som kritiker är mest så kan jag ha starka åsikter om att något är fel, men jag har sällan någon egen lösning på hur saken kan bli bättre. Och så även i fallet med Informationsföreningen. Har ondgjort mig i flera år över det missvisande namnet, men har baske mig inget bättre att komma med själv.

Informationsföreningen jobbar klokt utifrån att initiativet till namnbytet kommer från medlemmarna och medlemmarna ska vara med och hitta det nya namnet. Föreningen lever som den lär, föredömligt. Min farhåga är att en massa riktigt konstiga och komplicerade förslag kommer att snurra runt och drivas av engagerade personer som tycker att dom hittat den ultimata lösningen (men som ingen annan begriper). Och att det kan bli svårt att arbeta med delaktighet kring namnbytet om folk uppfattar delaktigheten som att alla ska vara med och fatta beslutet. Men återigen, jag har ingen bättre lösning själv, så varför kritisera?

Mitt bet är i alla fall att det blir Sveriges Kommunikationsförening. Utan motivering.

3 kommentarer:

  1. Ja, så länge det inte blir något med kommunikatörsförening så blir det säkert bra, men det är inte lätt och att döma av de redan pågående diskussionerna finns en hel del idéer och viljor ; ) Men det är bra. Upp med alla idéer och låt det storma ett tag och sedan förhoppningsvis lägga sig sedan.

    SvaraRadera
  2. Hej Tina o Ann! För egen del är jag inte helt övertygad om att ett namnbyte egentligen är nödvändigt. Men jag instämmer med Ann och hoppas innerligt att det inte blir något med "kommunikatörsförening". Tror också, som Tina, att det slutar med ett fattigt "Sveriges Kommunikationsförening". Den input som kommer från medlemmarna spelar egentligen inte så stor roll. Föreningens vision ger ju redan ganska klara ramar för vilka begrepp som är etablerade som centrala av styrelsen. Namnet kan ju inte falla särskilt långt från det.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Är du i någon form av ekonomiska svårigheter? Behöver du ett lån för att rensa dina skulder? Är du en affärsman eller kvinna som har för avsikt att utöka sin firma? Vi erbjuder lån på alla typer av individer, företag och samarbeta organ som är i behov av ett lån till låg ränta på 3% Kontakta oss idag för en äkta lån via e-post:
    migueljerez965@hotmail.com

    LÅNE ANSÖKAN

    Sökande Namn:
    Land:
    Yrke:
    Kön:
    Syftet med lånet:
    Ålder:
    Telefonnummer:
    Belopp som krävs:
    Lån Varaktighet:
    Månads Inkomst:

    Miguel Jerez

    SvaraRadera