måndag 21 februari 2011

Italienska for dummies

På onsdag kör min kvällskurs i italienska igång. Jag och en polare (även kollega) ska klyschigt använda vår föräldraledighet till att förkovra oss i ett nytt språk. Har tänkt lära mig italienska i många år, men har alltid hittat någon anledning att låta bli. Men nu finns det förhoppningsvis inga anledningar att hoppa av.

Jag har någon slags uppfattning om att jag kommer att ha sjukt lätt för italienska. Att det kommer att komma till mig och att jag kommer glida omkring på någon bymarknad och pruta och slänga käft med italienska skoförsäljare redan till sommaren. Vet inte riktigt vart denna hybris kommer från. Kanske tror jag att ytterst sporadiska kunskaper i franska och tyska på något sätt ska adderas till en naturbegåvning i italienska.

Vi får väl se efter onsdagen. Antagligen kommer mina förväntningar ha grusats och jag kommer att ha fullt sjå med att hitta sätt att smita från läxläsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar