onsdag 28 mars 2012

Sätt alla starkaste strålkastare på internettrollen så kanske de spricker

Jag följer Jonas Inde på Twitter. Tycker att ha är en intelligent, intressant och humoristisk person. Jag följer också många andra personer som jag på olika sätt tycker är spännande. Dock har Twitter för mig varit en harmlös plattform för underhållning och förströelse av det mer lättsamma slaget där mediepersoner av olika karaktär delar med sig av vardagligheter och åsikter.

Den senaste veckan har denna uppfattning dock fått sig en ganska så rejäl törn. Jonas Inde lackar ur på twittrare med rasistiska och antifeministiska åsikter och bestämmer sig för att måttet är rågat och att nu ska trollen hängas ut. Sagt och gjort. En tsunami av twittrare med tveksamma åsiktsgrunder ger sig på Inde, som på något sätt ändå står upp och tar diskussionen.

Det finns självklart fler än Jonas Inde som tar diskussionen. Maria Sveland, Ann Heberlein och Lisa Magnusson är alla personer som den senaste tiden blivit tagit diskussionen och också blivit utsatta för riktigt otäcka påhopp.

En till som tar diskussionen är min kollega Emma Svensson. Om du ska läsa något denna vecka, läs Emmas blogginlägg som tar ett mer omfattande grepp om frågan om rasism och antifeminism på ett mycket engagerande och brinnande sätt!
http://justaskaning.wordpress.com/2012/03/28/hatet-rasismen-antifeminismen/

Locket till den kloakbrunn som jag gläntat på måste på något sätt helt avlägsnas och den starkaste strålkastare som går att uppbåda måste riktas ner i avgrunden för att skrämma fram trollen. Och kanske, kanske, om det blir tillräckligt ljust och obekvämt att de spricker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar