fredag 19 februari 2010

Vem gömmer sig bakom kommentarerna?

Var på kursstart idag. Intressant om journalistikforskning. Vi diskuterade bland journalistikens framtid och nutid. Eftersom de nya mediernas intåg så monumentalt har förändrat både journalistikens och jorunalistikforskningens villkor väcks det ju en massa frågor kring hur man ska hantera detta. En fråga som jag funderat mycket på, kanske något off topic, är vem det egentligen är som kommenterar exempelvis artiklar i olika tidningar. Det verkar finnas mängder med tyckatillare out there som inte har något bättre för sig än att debattera kring Mona Sahlins handväska eller snökaoset. Är landet överlusat med debattsugna människor eller kan det vara så att det är typ samma gäng som går ingång på det mesta. Det kan ju vara ganska bra att veta. Om det nu är så att det finns något slags uppdämt behov hos det svenska folket att få vara med och tycka till som exploderat i och med de nya mediernas intåg så måste jag säga att det är glada nyheter. Men för att vara lite mer cynisk, om det är en liten grupp bittra jävlar som sitter och kommenterar allt så ger det ju inte en särskilt rättvisande bild av hur ett problem uppfattas. Jag har dock en smygande misstanke om att tiden sprungit ifrån mig och att det är jag som se ett problem där det inte finns något? Läser ibland kommentarerna till olika artiklar och blir lite rädd för åsikterna som ibland ventileras och tänker att, hua, hur ska dagens ungdom kunna bilda sig en balanserad uppfattning av samhället utifrån det här. Men min misstanke är att kidsen genomskådar detta på ett sätt som en oldschoolanvändare som jag själv aldrig kan begripa. Jag tror att man är så van vid att kommentera saker och att ta andras kommentarer med en nypa salt att man kan sortera bort nötterna ganska enkelt. För det är ju något man alltid gjort. Man är ju född in i det. Jag hoppas i alla fall att det är så. Lite trist dock att konstatera att jag blivit gammal. Som en parentes kan jag säga att jag själv aldrig vågat lämna någon kommentar till någon artikel någonstans. Är väl rädd för att någon ska tycke att jag tycker fel och att jag sedan ska få skit för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar