torsdag 16 september 2010

Den gyllne tremånadersuppsägningsregeln

Det har fallit sig så att jag den senaste tiden har sagt upp lite olika saker. Och det konstiga med dessa olika samtal är att alla har tre månaders uppsägningstid. Allt ifrån mobilt bredband till gymkort. Samtalet börjar med att jag lägger fram mitt ärende och allt går finfint, säga upp, inga problem. Men sedan säger den jag pratar med: "Och sen är det ju tre månaders uppsägningstid också". Som att det är någon administrativ process som är allmänt känt som tar just tre månader. Jag börjar undra om det är kartellbildning på denna 3-månadersregel. Jag kan ju förstå om det ex handlar om en lägenhet där hyresvärden måste hitta en ny gäst eller en arbetsplats som behöver anställa en ersättare.

Mitt problem är att när jag väl säger upp något, ex mitt gymkort, så har jag redan lämnat gymet bakom mig. De tre månaderna som jag sedan ändå får betala för, trots att jag inte kan utnyttja dem, är bara som ett irriterande skavsår som får mig att tänka att jag aldrig ska köpa såna här skor igen.

Jag kommer aldrig att bli kund hos varken gymmet eller bredbandsleveratören igen, även om jag med stor sannolikhet kommer att skaffa mig ett gymkort igen och behöva fundera över nya bredbandslösningar. Jag kommer säkert också att avråda folk jag känner att skriva kontrakt med dessa företag. För att min känsla för dem är att de inte skötte avslutet bra får mitt förtroende att sjunka drastiskt. Att troligen alla andra gym och bredbandsleverantörer också har lyder under 3-månadersregeln struntar jag blankt i. Jag kommer att basera mina val på de erfarenheter jag personligen haft och välja bort dessa leverantörer.

Att kräma ur några extra spänn ur kunder som lämnar ett företag tror jag på många sätt kanske är en rätt kass strategi på lång sikt. På samma sätt som att mycket krut läggs på själva införsäljningen av en produkt eller tjänst och att man sedan glömmer bort att ta hand om och förvalta den befintliga kundstockens förtroende så tror jag att man även förlorar stort i förtroende på denna sista tid med kunden. Tremånadersregeln kostar antagligen mer i tappat anseende, minskat förtroende och ej återvändande kunder än vad de tre extra månaderna ger företaget i kronor.

Tänk ett omvänt scenario, där jag vid uppsägningen av mitt gymkort istället får höra att "om du vill börja träna igen så erbjuder vi återkommande kunder rabatt på årskort, så du är hjärtligt välkommen tillbaks". Eller "om du skulle behöva våra bredbandstjänster igen så har vi mycket förmånliga mobila paket till våra återvändande kunder".

En helt annan känsla. Och jag tar med mig budskapet och det fortsatta förtroendet och agerar gärna god ambassadör.

Men istället så kör man med dessa tre fulmånader som inte på något sätt bottnar i att företaget behöver månaderna till något särskilt utom att dra in några extra ynka kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar