torsdag 9 september 2010



http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7750717.ab

Oh nej, vilket lurendrejeri, vi får målgruppsanpassad information i våra brevlådor. Dessutom är målgruppen kraftigt stereotypiserand! No shit Sherlock.

Vågar nog dra en chansning och säga att rätt många av våra politiska partier arbetar med liknande målgruppsanalyser och segmenterade utskick. Skillnaden är bara att de inte klantat till det och skrivit ned interna arbetsnamn på utgående post.

Och en annan kvalificerad gissning är att partierna strategi inte på något sätt bottnar i att lura sina potentiella väljare utan snarare om att rätt budskap ska nå rätt person. Vad gäller exempelvis Centern så är det ju rätt stor skillnad mellan den traditionella bonde-väljaren och den så kallade stureplanscentern. Samma grundbudskap attraherar olika väljargrupper men utifrån olika perspektiv. Och det är dessa perspektiv som målgruppssegmenteringen försöker att fånga in. Om än på ett rätt risigt sätt med utgångspunkt i inkomstnivåer.

Längsmed den återvändsgata som leder till mitt bostadsområde sitter valaffischer från Folkpartiet och Moderaterna. I mitt område bor uteslutande nybyggande kärnfamiljer mitt i karriären. Och jag tror inte att det är så att Vänsterpartiets affischer tog slut och inte räckte till den gatan. Jag tror snarare att man som parti måste satsa på områden och målgrupper där man tror att man faktiskt har en rimlig chans. Det är rätt så mycket bortkastade pengar att försöka nå ut till alla.

Sen huruvida detta får konsekvenser ur ett demokratiskt perspektiv, det är en helt annan fråga....

1 kommentar:

  1. Haha, ja det här var verkligen ett scoop Aftonbladet hade nosat upp! Att de klurat ut marknadsföringens a och o, rätt budskap till rätt målgrupp, upprör nog många kan jag tänka mig! Vad skulle man göra utan deras djupgrävande journalistik?

    SvaraRadera