måndag 10 maj 2010

Böcker och böcker

Jag jobbar har ju ett ganska bokintensivt jobb. Att läsa är så att säga en förutsättning för jobbet. Och då borde det ju kanske räcka med läsandet när man går hem för dagen. Jag kan hålla med om att man är rätt trött i ögonen efter en dag framför skärmen eller med snoken i boken, men det är ändå inte riktigt samma sak som att läsa skönlitteratur. Om jag inte får läsa dör jag.

Kommer ihåg barndomens segelsemestrar när jag som frustrerad 12-åring hade läst ut hela påsen från biblo redan första segelveckan och desperat började att bläddra bland föräldrarnas litteratur. Och jag kommer ihåg att jag på randen till boksvält tyckte att Torsten Ehrenmarks memoarer "Jag minns min blåa cheviot" var särskilt bra.



I alla fall, min lösning på den oförenliga kombinationen trötta ögon, snålt om tid och ett uppdämt läsbehov är ljudböcker. Den perfekta lösningen. Jag lyssnar på min bok medan jag handlar, lagar mat, joggar, badar, ja det finns knappt några begränsningar här. Brukar även tjyvlyssna framför tvn när min sambo tror att vi kollar på nåt bra program tillsammans har jag likt en spion smugit in en lite snäcka i mitt öra och läser på. Min lilla spelare med böcker har också blivit en sängpartner att räkna med. Inga mer tända läslampor och "jag ska bara läsa klart kapitlet" utan nu somnar jag som en stock varje kväll med en mjuk berättarröst i mitt öra. Och allt som oftast vaknar jag till efter ett par timmar och upptäcker att ljudet fortfarande är på och att bokstoryn på något sätt har letat sig in i mina drömmar. Läskigt.

Förut var ett återkommande skämt hemma hos oss att Klas Östergren var min älskare eftersom jag somnade med honom varje kväll. Eller rättare sagt med någon av hans böcker. Nu är nog Klas Östergren ersatt av en rad oidentifierbara (eftersom de bara finns i mina lurar) älskare som ständigt finns i min närhet. Jag inser att jag blir fullständigt uppslukad när jag lyssnar på en bra bok, ja i det närmaste okontaktbar, och att detta kanske inte är helt lyckat rent socialt.

Något jag har sökt med ljus och lykta efter är akademisk litteratur på ljudbok. Det skulle vara helt jäkla perfekt för mig. Fattar att vissa böcker med ex tabeller och modeller kanske är lite svårinlästa, men jag tänker mig att det måste gå att hitta en lösning på det med. Jag skulle i alla fall bli den största kunden!

Ser förövrigt redan fram emot bilresan mellan jobbet och dagis. Fem minuter spännande ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar