tisdag 11 maj 2010

Lättirriterad

När jag är stressad som jag är nu är jag ohyggligt lättirriterad. Närmast irrationellt.

En sak som retade upp mig i morse var att jag hörde på radion eller nåt någon som refererade till "2 lax 10". Alltså, exakt hur töntigt är det? Det var kul de första två gångerna jag hörde det,och absolut inte roligt den tredje. Och så här några år senare har det förvandlats till ett regelrätt svennebanan-uttryck.

Och hur kunde det gå så? Jo, genom sporten som vanligt. Det började ta fart någonstans där Martin Mutumba tatuerade in "AIK Guld. 2LAX9". Och sedan exploderade det på fotbollsgalan 2009 där Adam Alsing med flera sa "2 lax 9" typ en miljard gånger. Då började det att bli rätt pinigt. Sedan läste jag att Kalmars lagkapten Henrik Rydström har tatuerat KFF GULD 2LAX10. Inte kul alls. Och tyvärr har skiten spridit sig utanför sportvärlden.

Kan nästan garantera att alla jäkla studentskyltar och lastbilar kommer att vara pimpade med ett "Student 2LAX10" och att det är detta som kommer att skrikas från flaken. Och jag kommer antagligen att bli sjukt irriterad på alla töntar som inte fattar att detta uttryck är passé.

Såg också Skyways webbannons för flygbiljetter till Gotland där texten lyder "Häng i Visby i sommar. Endast en halv lax." Skyways ska försöka tala på ungdomarnas språk med det känns bara såååå töntigt.

1 kommentar:

  1. Hur ute är man om man inte ens hört uttrycket? Jag befattar mig å andra sidan varken med sport eller Adam Alsing, meeen är ju som bekant en äkta svenne, hmmm.
    Tycker dock om och höra att du retar upp dig, he he. Eller ska jag säga "gilla", kan tänka mig att du hetsat upp dig över den lilla detaljen på ditt andra hatobjekt, fejjan. Gryyyymt pinsamt.
    // L

    SvaraRadera