onsdag 24 mars 2010

Civilingenjörerna får ansiktsyftning

På 40-talet var det coolt att vara civilingenjör. Ett högstatusjobb med slips och portfölj. Det har väl ända sedan dess varit rätt sjysst att kunna titulera sig som civilingenjör (med undantag från några år under 80-talet när Sällskapsresan gick på bio och Stig-Helmer läste till ingenjör på Hermods). Men nu, 2010, är det inte alls lika cool när man på nåt sjysst mingelparty ska presentera sig som civilingenjör. Känns rätt torrt och trist faktiskt. Mycket hellre säger man typ projektledare, konsult eller bara "jobbar med reklam" eller varför inte den alltid lika gångbara klyschan "jobbar med media". I ögonen på en blivande student vill verkar det kanske helt stenålders att säga att man är civilingenjör. Nåt som ens farsa eller morsa drömmer om att man ska bli, för då kan man ju få ett riktigt jobb. Och det är väl det som är hela kruxet, det där riktiga jobbet. Att vara civilingenjör skapar inga konnotationer som helst till att kunna förverkliga sig själv, som är något som står högt upp på agendan idag (skulle vilja skriva "bland dagens ungdomar" här men då framstår ju jag som en gammal mosskärring själv). Och vad gör egentligen en civilingenjör?

Så, när även de stora klassiska civilingenjörsutbildningarna får problem med att rekrytera studenter måste man ta till nya knep. Och de nya knepen verkar i grund och botten handla om att ompositionera civilingenjören från Stig-Helmer till en mer modern version. Kanske inte vad det gäller innehållet i själva utbildningen, utan snarare vad gäller hur man ska uppfatta en civilingenjör. Som ett hippt yrke även 2010.

KTH (som tillsammans med Chalmers på något sätt personifierar ingenjörsutbildningarna) har gjort en kampanj som heter "KTH på insidan". Man menar att alldeles för få känner till vad en ingenjör egentligen gör och vilka möjligheter som finns. Ett exempel från kampanjen är ett antal filmer som sprids på Youtube med kända coola svenskar som pratar vad dom skulle göra om dom var ingenjörer. Maskinen, Dregen och Ella Billgren är ju kanske inte de man först skulle tänka på när man tänker på spokespersons för en ingenjörsutbildning. Men de placerar sig antagligen som varumärken högre upp på coolhetsbarometern än civilingenjören.







Resumé skriver om Mälardalens Högskolas kampanj för att rekrytera nya studenter. På en av bilderna porträtteras Dennis Helfridson, chef för ABB´s robotenhet, som en slags civilingenjörernas James Bond (alternativt som en Dressman-modell) under rubriken "Bli civilingenjör där arbetsgivarna slåss om dig". Alltså, en snygg och tuff man får personifiera civilingenjörerna och dessutom så kan man få ett jobb.



http://www.resume.se/nyheter/2010/03/23/sa-slass-de-om-nya-student/

Det finns säker massor av exempel på denna ansiktslyftning av civilingenjörsyrket. Gemensamt verkar i alla fall vara att man vill lyfta att utbildningen ger jobb, vad jobbet faktisk innebär och att man med stolthet kan skylta på vilket mingelkalas som helst med det hippa yrket civiligenjör. Det intressanta ska bli att se hur den tänkta målgruppen faktiskt agerar. Alltså söker eller inte söker en civilingenjörsutbildning.

1 kommentar:

  1. Jag har sökt många jobb till företag till Västerås där ABB bland annat är verksam, varit på flera intervjuer men fick inget jobb... Så verkar det vara på många ställen. Ska tilllägga att jag är 45 år. Vad det verkar de söker är en civilingenjör runt 25-30 med minst 10 års erfarenhet, helst ifrån en identiskt företag.

    Pensionsåldern är förvånadsvärt låg och åldersdiskriminering hög men värre är att kunskap, tekniska kunskaper värderas ännu lägre, oftast får man INGA tekniska frågor under intervjun, verkar ständigt nedlåtande. Om de skickar svar så är de ganska sura av någon outgrundlig anledning... men kanske har jag redan givit svar på varför... "är för gammal, har för höga kunskaper och kräver lön för mödan"

    SvaraRadera