tisdag 16 mars 2010

The smell of?

Jag är nog oftast förs på plats på jobbet på morgonen. Älskar timmarna mellan 7 och 9. Får sjukt mycket gjort. Men det var inte det som var grejen. Jag inleder varje morgon efter samma rutin. Låser upp mitt rum, kopplar in datorn, går upp till fikarummet för att hämta en kopp kaffe. De senaste veckorna har en märklig doft mött mig i fikarummet. Jag har försökt att analysera den och tror att jag kommit på det. När min pappa levde hade han ett företag inom stålindustrin. Jag var ofta där och hälsade på eller jobbade extra. I det fikarum där blåställsgrabbarna (ja, det var bara män som jobbade där) alltid intog sin lunch och fika var det en speciell doft. En blandning mellan pulverchoklad och sotiga blåställ om jag tänker efter. Denna doft har satt sig i mitt minne för alltid och jag slungas tillbaks många år i tiden när jag känner den. Och det är just denna doft som möter mig varje morgon. Lortiga blåställ och chokladpulver. Mycket märkligt kan jag tycka. Vi jobbar ju inte i blåställ och våra kläder är inte smutsiga av sot från härdungnar. Däremot så har vi ju chokladpulver i vår kaffemaskin. Men var kommer lortdoften ifrån? En enkel förklaring kan ju vara att vårt fikarum faktiskt är rätt skitigt. Jag möts inte bara av doften varje morgon utan också av en diskbänk from hell. Full med skitig disk. Trots att vi har diskmaskin. Under dagen blandas doften upp med inslag från kaffe, mikrad mat och människor. Med dock, varje morgon klockan 7 luktar fikarummet härdugn och chokladdryckspulver och jag vill veta varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar