tisdag 9 mars 2010

Får man bli så glad för ett bokpaket eller är man en tönt då?

Ganska så mycket nördvarning på att bli absolut svinglad för fem böcker om institutionalisering. Kanske ingår det i jobbet? Vet andra som skulle se det som ett straff från hell att få ett sådant paket och dessutom vara tvungen att läsa skiten. Men hos oss är vi alla lika. Min chef kom in med paketet och glittrade med ögonen och sa att här kommer en present till dig, och guuud vad avundsjuk jag är på dig som är doktorand och får frossa i bra böcker. Och jag håller med henne. Har tillbringat alldeles för många år som adjunkt och sneglat smått avis på mina forskarkollegors strida strömmar av bokförsändelser som vittnar om många sköna timmar i lässoffan. Och stackars jag som aldrig hinner ens öppna en bok om jag inte har kniven på strupen och ska föreläsa om ngt nytt som jag inte läst på om. Och då blev det oftast någon patetisk nödlösning med snabbscanning av alldeles för många sidor och alldeles för ytlig kunskap och en föreläsning som mer än lovligt vacklar rent kunskapsmässigt. Var mest orolig för att någon skulle genomskåda mitt fuskjobb. Men nu, helt underbart, förväntas jag läsa, läsa lite till och avsluta med att läsa ännu lite mer. För det är mitt jobb. Kan det bli bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar